Sunday, July 29, 2007

Sally och Johanna provar på det här med att festa till det

Bakgrund:
Jag har inte varit ute på evigheter och då jag inte jobbade på söndan kändes det som ett utmärkt tillfälle att slå klackarna i taket på lördagkvällen. Planen hade förankrats i Sanna och Rosse i måndags, men Rosse bangade ur strax innan kvällen skulle genomföras (vilket möjligen skulle vara början till en trend)

Hypotes:
Att lördagkvällen skulle spenderas med Johanna och Sanna på inkonst insupandes popmusik, öl och en och annan drink.

Material:
Partyoutfit bestående av silverglittriga tights, vita tennisshorts från Lacoste/Humana Vintage, uråldriga ballerinor, svart tröja med kroktryck och hemmatovade armband. Tanthandväska innehållandes mobil, plånbok(leg, pengar mm.), läppstift, kamera, nycklar och sånt. Ett antal väl leriga, överblivna Roskildeöl.

Genomförande:
Jag dök upp hos Johanna för att göra mig iordning och dricka lite öl, hon gjorde detsamma. Planen var att möta Sanna på busstationen i Dalby och byta till Malmöbussen direkt. När vi var tillräckligt heta och klockan var tillräckligt mycket cyklade vi till stationen och överraskades på vägen av ett smärre skyfall (så vi fick testa om våra nya hårprodukter höll måtten!). Väl vid busstorget kom Sannas buss men hon gick inte av den för hon hade missat den trots språngmarsch (sa hon i mobilen). Jag fick roskildelera på shortsen och mascaran rann i ansiktet.

Hur som helst steg jag och Johanna på malmöbussen, vi kände oss lite som rädda men förväntansfulla sextonåringar som skulle på äventyr i storstaden. Bussen körde mellan åkrarna och in i Staffanstorp där vi satte fnittret i vrångstrupen när Lukas Magnusson steg på. Vi kände oss ännu mer som sexton och fortsatte prata om andra saker t ex Allsång på Skansen. Väl i Malmö tog vi oss varsin god, olerig öl på Möllan (ackompanjerad av en gigantisk nachotallrik) och spatserade sedan till Inkonst där det knappt var en käft. Johanna sa: vi åker hem. Jag sa: vi ringer Fredde. Sagt och gjort. Samtalet utvisade att Fredde festade i Lund och jag blev genast sugen på att delta i fler festligheter.

Johanna var svårövertalad och tog 174:an till dalby, själv fick jag sällskap av en läkare, som gjorde AT-tjänst i Hässle City, till Lund. Det visade sig att Fredde med anhang drack öl på Mods (ett trevligt, nyöppnad, opretto ställe med rockig inredning). Jag jublade över en newcastle och det snackades skit tills de stängde. Då var det traditionsenlig efterfest på Getingevägen, men alla gick hem till sitt utom jag. Så kvällen slutade med mer skitsnack i hörnsoffan på Getingevägen innan nattbussen kallade mig tillbaka till Dalby.

Resultat:
Kvällen blev inte alls som jag hade väntat mig, och trots att många bangade ur på vägen så blev det en väldigt, väldigt trevlig kväll. Det började med spännande Malmö, vars uteliv jag inte är så våldsamt bekant med och fortsatte med hemtama Lund som sällan slår fel när det är sommarnatt.

Slutsats:
Inför framtida utgångar, vilken plats de än befinner sig på, ska jag inte ta med leriga ölburkar. Utöver detta är det bara att köra på, fast håret blev lite stelt efter att det regnat på mousset.

1 comment:

Gro said...

Oh no, jag som har en hel PLATTA Roskildeöl kvar! (men hur ska jag få med den till Linköping? det finns smidigare saker att ta med sig på tåget)