Sunday, December 16, 2007

Julpsykos del 3

Man tror inte riktigt att det kan hända, men det kan faktiskt gå till lätt överdrift, det här med jul och mat. Eller kanske inte mat, men kakor. Och kanske inte ens kakor utan rent specifikit lussekatter, saffransbröd eller vad man nu vill kalla det.

Igår var tredje dagen i rad jag åt mig mätt på lussekatter. Det var glöggfest med kogvetare och spexare i en enda röra. Och vi byggde pepparkakshus av slutscenen i spexföreställningen! Mäkta trevligt och mäktiga saffransbullar.

I förrgår blev jag också hiskeligt mätt när jag hängde med fina kulturvetare hemma hos brevvänsEmma där det utöver saftiga saffranskatter bjöds på must, glögg och chili och saffranstryffel!

Dagens dessförrinnan var det inte bara Lucia utan även min vän Jägers födelsedag och han bjöd traditionsenligt in alla sina vänner på bullar med mjölk/ lussekatter med glögg. Ett i sanning angenämt kalas!!

Framöver ser det ut som att sötebrödstrenden svänger åt det matigare hållet; ikväll har korridoren någon slags christmas dinner (men det verkar som det kommer att serveras kyckling och rataouille och potatis), imorgon är det julfest och på tisdag är det stora förhoppningar om flytt samt julgrillning.

Och på fredag är det (som alla längtar efter) jullov!

No comments: