Thursday, January 15, 2009
Vad är grejen med alla himla hjärtan?
Det började med att man som NYC-turist kunde köpa en tröja som talade om för alla som såg den hur mycket man älskade the big apple. Så var det ganska länge, men sen hände något. När jag gick ungefär på högstadiet kunde man köpa tröjor där det stod I<3Me i samma stil som New York-tröjorna. Strax därefter dök statement-tröjor upp i alla former och utföranden, man kunde signalera att man var LEDIG, UPPTAGEN, byggd av öl eller något annat halvspexigt. För ett tag glömdes det bort att man kunde hjärta saker. Sen gjorde ett känt mobiltelefontillverkarföretag nån slags spinnoff av hela konceptet där man istället för att hjärta saker mobiltelefontillverkarföretagetsloggade saker istället (som ni förstår så har jag alltså gjort om det till ett verb här!). Djävulen var lössläppt! På Campus Valla uttrycktes i våras kärlek mellan detta "jag" och kåren för tekniska högskolan och på alla muggar i sektionskaffeet uttrycktes på samma sätt kärlek till nyaa nämnda kaffé. Ungefär samtidigt lanserar ett känt matvarumärke sin ekologiska linje, och vad heter den om inte I<3Eco? Och för att toppa hela vågen av statementkärlek deltar Christer Sjögren i melodifestivalen med den fantastiska dängen I love europe.
Jag undrar några saker.
Vad är grejen med alla dessa hjärtan?
Vad hände med vitsiga slogans?
Vad hände med att själv få bestämma vad man gillar?
Och framförallt:
Vad hände med kreativiteten och yrkesstoltheten hos alla reklammakare där ute?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
Så kom äntligen detta inlägget! Hmm, personligen stör jag mig inte så mycket på hjärtandet, vilket är märkligt med tanke på hur mycket annat jag irriterar mig på. Vill man vara lite konsoiratorisk kan man dock spekulera kring om det har med det här att vi göra oss själva till varumärke att göra. Då är det viktigt med sidväljande och att göra tydliga statements. Annars tycker jag mest om det vore roligt, som omväxling, med lite "I hate"-teser istället. Hur skulle det se ut? "I dödskalle fildelningstjat"?
Att vara sitt eget varumärke är säkerligen tätt förbundet med det här ofoget med hjärtan. Varför måste allt som handlar om marknadsföring vara så explicit? Låt mänskor gissa vad du gillar utifrån stil/uttryck/smak istället?
Man kan väl visst det bestämma vad man själv gillar? Det är bara att låta bli att köpa det som inte stämmer överens med ens beliefs. Eller? I <3 BRITNEY
Post a Comment