Tuesday, February 3, 2009

Investeringstips.

Nu ska jag berätta en saga om en framgångsrik investering jag gjort i mitt liv. En gång för länge sedan hittade jag ettusenfemhundra kronor i en byrålåda som jag hade glömt att jag hade. Inte i ett par veckor, utan i kanske två år. I min värld motsvarar detta minst en halv förmögenhet. Jag stoppade omsorgsfullt pengarna i plånboken och åkte med hjälp av sparpengar raka vägen till två vänner i Göteborg som, liksom jag, var uttråkade, lipiga och totalförvirrade. I Göteborg öste regnet ner och det blåste dessutom på tvären. Där ägnade vi två och ett halvt dygn åt att noggrant och metodiskt festa upp absolut vartenda öre av min nyfunna halva förmögenhet och mer därtill. Det var oerhört väl investerade pengar. 

-------

Det är liksom roligare att göra av med pengar som man känner att man kan vara fruktansvärt oansvarig med (och ni ska veta att tröskeln i dörren mot min oansvarighet är minst två meter hög). Det kan man inte med studiemedlet. Inte ens med sommarjobbspengarna. Knappt med julklappspengar heller. Tyvärr gör man bara ett sådant byrålådefynd i livet, men det är kanske är lika bra. Hade jag hittat samma summa i dag hade jag ändå bara köpt skor eller något annat tråkigt.


No comments: