Sunday, March 8, 2009

Dags att ömsa skinn


Provrumsposing i ormskinn, det var svårt att vrida bilder på denna dattan


Trender är lite som kapris, först säger man det här ska jag aldrig gilla och ett halvår senare går man själv i haremsbyxor eller storblommig skjorta eller platåskor värdiga ABBA. Kanske kommer det här med djurskinn och i synnerhet ormskinn ha samma effekt, men för tillfället väljer jag att hålla skeptisk min.

Helgen tillbringar jag i Oslo och under den digra shoppingrundan igår kunde jag och systern snabbt konstatera att det finns ett ömsint kärleksförhållande mellan diverse halvhippa klädkedjor och ormskinnsmönster. Det är på allt från skor till klänningar. På kjolar och byxdressar. Hela kittet! Andra klassiska djur i mönstersammanhang har fått stå tillbaka för väsande slingrighet, leoparden och zebran får hålla sig i skuggan under akaciaträden.

Det enda jag kan tänka på är tjejen i klassen över mig på högstadiet (Emma-Sandra-Jenny-Whatever) som när ormskinn var hippt förra gången bara vansinnigt sladdriga, utsvängda byxor med turkos, just det, ormmönster. Och att jag fortfarande, typ 10 år senare, inte hajjar charmen.

No comments: