Sunday, June 7, 2009

Min relation till viss samtida litteratur

Jag har rensat lite i min bokhylla inför flytten, plockat ut lite böcker att lämna bort till antikvariat och hugade spekulanter. Bland annat ett fint inbundet exemplar av Hanne Vibeke Holsts "Kronprinsessan". Anledningen till att just detta exemplar är så fint är att jag aldrig har läst i det. Jag har inte heller läst något annat exemplar av boken. Den har helt enkelt bara stått i min bokhylla. Jag har fick den nog i present någon gång för ganska länge sedan och har sedan dess försökt läsa den inte mindre än tre gånger. Vid dessa tillfällen har jag kommit ungefär sex sidor. Sedan har Ledan inträtt. Märkligt egentligen, jag har verkligen ingen aning om var denna förutfattade aversion kommer ifrån.  Jag har hört att den ska vara bra, men nu får det vara nog. Kanske borde jag ge den en chans men jag orkar inte låtsas att jag tänker läsa den inom en överskådlig framtid. Skulle ett plötsligt sug efter dansk inrikespolitik inträda kan jag gå till biblioteket.

No comments: