Wednesday, September 16, 2009

språkets lavinartade förbistring; köksversionen

Jag har i några av landets mer välbesökta bloggar på senare tid fått förmånen att bekanta mig med två för mig helt nya företeelser; mousserat vin och charlottenlök. Vad begår man för handling när man mousserar? Vilken charlotte är den här löksorten uppkallad efter? Perelli? Mitt bubblande vin är vin mousserande och den milda, dvärväxta roten jag använder till förslagsvis risotto kallas schalottenlök. Efter lite research visade det sig att varken mousserat vin eller charlottenlök finns på riktigt. Jag som hade sett fram emot två nya spännande bekantskaper får hålla till godo med gamla schalotten (Ja! utan R, som hos Tennyson.) och mousserande.

2 comments:

Sally said...

jag skulle gärna moussera lite mera i min vardag!

Johanna said...

Jäklar vad vi ska moussera när vi ses nästa helg!