Saturday, February 13, 2010

Dagny Lundborgs efterträdare

Mitt emot SF-biografen, på den lilla gatstumpen mellan Botulfsplatsen och Mårtenstorget i Lund finns en fantastisk liten hattaffär som drivs av en charmerande dam. Ingen borde köpa sina huvudbodnader någon annan stans än just här. Kassaapparaten är extremt gammal, den tar inte kort och man måste skriva in allting för hand i den. Hattarna hänger prydligt på hatthängare och när man köper baskrar plockas de fram ur runda askar med silkespapper och provas ut under stort engagemang. I dag hade jag anledning att besöka butiken eftersom jag i slarvade bort min basker i torsdags efter ett par glas (för mycket...) bubbel. Det var precis lika fint som vanligt. Jag och ägarinnan pratade om vilket idealiskt plagg baskern är och att det kan vara rätt stor skillnad på mängden tyg, trots att de har samma storlek vilket gör väljandet av rätt basker till en liten vetenskap. Sedan berättade hon att hon hade fått en röd ros eftersom det var någon slags hjärtochlunguppmärksamhetsdag, vilket var bra, för den passade så fint i skyltfönstret. Jag undrar så vad som ska hända när hon inte orkar driva butiken. Tanken på att den kommer att slå igen och ge plats åt ytterligare en konform inredningsbutik smärtar mig djupt, så jag uppmuntrar envar att besöka denna institution så länge den finns kvar.

No comments: