Wednesday, February 24, 2010

Projekt: Gubbfri månad

Snart ska jag skriva något roligt och kreativt, hade jag tänkt. Men först ska jag berätta om att jag har bestämt mig för att ta en gubbfri månad. Det kommer att innebära att jag under Mars endast läser verk av kvinnliga författare. Detta eftersom jag har utvecklat en oförmåga att se förbi gubbighet (eventuellt på grund av överexponering för dito) och bara ser fel och fult. Kommer detta att resultera i att jag aldrig mer vill läsa manliga författare, eller att jag kommer att inse att all litteratur egentligen tampas med samma problem och bli allergisk mot gummighet i stället?Jag har tjuvstartat med Juli Zeh och kommer givetvis att rapportera om hur projektet fortskrider, samt vad det får för resultat.

8 comments:

Jacku said...

Låter som en bra idé, jag borde också ta en gubbfri månad, mest för att jag nästan bara läser böcker av sedan länge döda gamla gubbar, får hitta några sedan länge döda gamla gummor att läsa

Sally said...

kanske nästa projekt är att läsa författare som fortfarande lever?

Johanna said...

Ja det får bli herr Jacku i så fall. Juli Zeh är i allra högsta grad levande.

carina said...

jag skulle önska att resten av mitt liv blevo gubbfritt. tack å hej

Johanna said...

Börja med att göra mig sällskap med en gubbfri månad!

Jacku said...

både levande och icke-gubbe? nääää, nu går ni lite väl långt, men jag är på:
Mars månad blir gubbfri, jag får kolla upp den där Juli Zeh men ser hon för levande ut bangar jag, då blir det simone de beauvoir

Johanna said...

Du behöver inte ta Juli Zeh. Du kan ta någon annan, bara du låter bli gubbjävlarna. Beauvoir blir säkert utmärkt i det syftet. Annars slår jag ett slag för Lagerlöf, och då i synnerhet Gösta Berlings saga om man nu är ute efter tantighet. Eller Woolf.

Johanna said...

Edit: Du borde verkligen bekanta dig med Juli Zeh.