Wednesday, April 14, 2010

Gubbfritt: Kan du säga schibbolet?

Marjaneh Bakhtiaris roman Kan du säga schibbolet? har fungerat som ett bra avbrott i den annars ganska mastiga litteraturen jag av någon outgrundlig anledning valt att försöka tugg amig igenom på sista tiden. Den behandlar på ett någorlunda lättsamt sätt begreppet "invandrare" och integrationsproblematik genom att beskriva den välanpassade familjen Abbasi och deras döttrars resa till föräldrarnas hemland Iran. Bakhtiari belyser sidor av begreppet mångkultur jag inte funderar över så ofta vilket gjorde boken mer än läsvärd. Generellt känns tonen ungdomlig, för det mesta utan att vara krystad. Dock har jag lite problem med hennes sätt att hantera talspråk. Det smälter helt enkelt inte riktigt in. Recensenten i Helsingborgs dagblad beskriver romanen som "...en bullrigt myllrande familjekomedi...", något jag har svårt att se. När jag läser den är det nämligen inte samhällskritiken som är det tydligaste temat utan tämligen sorgliga episoder om en grupp människor som pratar och pratar, men aldrig når fram till varandra. Mitt favoritinslag var en katt som skadat frambenen och därför lärt sig att gå på bakbenen.

Tantighetsfaktor: 1
Gubbighetsfaktor: 0
Pretto: krystat opretto

No comments: