Monday, May 17, 2010

Dags för Front För Subkulturerernas försvar att göra en ny aktion?

När jag gick på högstadiet var det minst lika effektivt med svartfärgat hår, kajal och en sliten velourjacka med enorma volangärmar (den berömda barockjackan) som det var med ett par svarta converse. Det var ungefär, Lukas med popluggen, hans kompis punkaren och två tjejer i sjuan med popambitioner på hela skolan. Idag åkte jag spårvagn från centralen i Göteborg ut till Elisedal, det tar kanske 15 minuter. På denna sträcka observerades åtminstone 45 par converse-skor på människor utanför spårvagnsfönstret. Vad ska man ha på fötterna för att vara hipp och alternativ om man är ett kid år tjugotio? För basketskor känns onekligen fruktansvärt mainstream..

1 comment:

Sara said...

Hm, jag ser problemet. det slår mig att jag faktiskt tänkt flera gånger "det där hade ju varit fett att ha haft för sådär åtta nio år sedan" om kläder och grejer. Det verkar numera finnas väldigt många plagg av den typen som man letade och trånade efter på högstadiet för att kunna vara alternativ. Så alla de som vill vara alternativa nu har det ju väldigt bekvämt för sid då de kan hitta sina accessoarer lätt, men det blir ju samtidigt inte alls lika annorlunda. det vore coolt om de började klä sig i barockjackor - fast riktiga. o jää.