Novellformens styrka tycker jag snarare ligger i det faktum att det inte behövs så mycket utfyllnadsstoff. Ett alternativt argument är att man inte behöver ägna sig åt det fantastiskt slitna begreppet kill your darlings. Novellformen låter en skicklig författare i stället värna lite extra om sina darlings. Låta dem stå ensamma i strålkastarljuset precis så länge de håller och man slipper se sminket börja smeta och svetten rinna.
Som ett exempel kan jag ta upp en av mina omhuldade slagpåsar Haruki Murakami. I novellsamlingen Blind Willow, Sleeping Woman har han samlat fragment, historielement som sedan fått bli delar av större sammanhang i hans romaner och somliga som han låtit vara just fragment. Det är enormt starka, engagerade och vackra fragment, men när jag läser dem som delar av romaner drunknar de i allt jag inte gillar med Murakamis skrivande. För att ta till en ganska tam liknelse skulle jag kunna påstå att romanerna blir en blaskig, vällingsmakande kaffelatte, medan novellerna blir ren espresso. (Vad är lyriken då? Koffeintabletter? Det kan vi ju diskutera en annan gång.)
Jag far efter en lämplig sammanfattning men nöjer mig med att uppmana till utökad läsning av kortprosa, inte av lättja utan för att få det ädlaste av hantverk i koncentrerad form. Dorothy Parker är också en briljant novellförfattare.
No comments:
Post a Comment