Sunday, July 18, 2010

Det blev lite instängt så jag knöt fast internet i balkongräcket och firade mig ner mot friheten

  • Jag har läst en bok av Douglas Coupland. Den var rolig. Det roligaste var att handlingen var så inkonsekvent. Jag skattade lite med ena mungipan sådär. Sedan kom jag på att det förmodligen var syftet. Jag kände att jag kunde bjuda på det.
  • Jag hittade en bok som hade världens bästa titel. Jag sköt Paulo Coelho. Innehållet levde tyvärr inte upp till titeln. Han försökte skriva lite misslyckat Hjalmar Söderbergskt om en ung mans existentiella problem. Jag orkade därför inte läsa färdigt trots det ringa antalet sidor.
  • Jag läste en bok av Lotta Lotass för ganska länge sedan. Den hette Tredje Flykthastigheten och handlade om sovjetiska rymdprogrammet. Jag skulle kunna läsa den om och om igen i flera år.
  • Jag köpte en mastodontpocketvolym som handlar om latinamerikanska poeter. Den är som ett pussel. De vilda detektiverna heter den. Den är som brev och lögn och förbannad dikt och dokumentär samtidigt.
  • ANN JÄDERLUND
  • Från ett antikvariat i Cardiff fick jag med mig föjande: Jack Kerouac: Scattered Poems, T.S. Eliot: What is a classic?, The use of poetry, The waste land and other writings och dessutom The Penguin Post-War polish poetry.
  • Jag begriper inte hur man orkar befatta sig med Keplers Paganinikontraktet. Titeln borde vara nog för att avskräcka vem som helst. Varför väljer man att kalla en bok Paganinikontraktet?
  • ANN JÄDERLUND

No comments: