Wednesday, October 6, 2010

Ännu mer nobelt.

Nervositeten tilltar exponentiellt. SvD publicerade i morse en undersökning genomförd bland litteraturredaktörer från världens alla hörn. Den var i allra högsta grad nedslående. Jag undrar om de på riktigt tror att han är en potentiell kandidat eller om det är publikfriande önsketänkande. Jag tröstar mig med att Pia Ingström på Hufvudstadsbladet, som föra året föreslog Hertha Müller några dagar i förväg, inte ens nämner Murakami.

Jag har hopp om framtiden. Akademiens valspråk är ju snille och smak.

5 comments:

Tomas said...

Men det är ju ärligt talat bara 2 av 21 personer som har nämnt herr Haruki Hatobjekt - och ingen har nämnt Paulo Coelho...

I övrigt kan man undra om Pia Ingström verkligen gjorde som det framstår enligt SvD och snabbt påpekade att "Jag föreslog Herta Müller i fjol" innan hon gick in på årets kandidater...i så fall är hon rätt lajbans.

Meme said...

Tror inte det föreligger någon risk att Murakami vinner. Akademien skulle bli utskrattad (i alla fall av mig). Däremot tråkigt att se att litteraturredaktörer i världen är så populistiska... och att de använder ord som "fantastiskhet".

Johanna said...

Allt med nobelpriset är lajbans. Jag håller med. Det föreligger nog ingen egentlig risk.

Johanna said...

Roas också av tanken på en utskrattad akademi. Föreställer mig någon slags gatlopp där alla får skratta och peka. Men jag är säker på att de vet vad de sysslar med. Kul att läsa Thentes text som i princip dömer ut dem för att välja för breda och säljiga pristagare.

Meme said...

Haha, jag läste också den. Men han har väl rätt i sak, i alla fall av det jag snappat upp. Coetzee liksom. Den tråkiga sortens pretto.

Förresten, cirkeln? Har bara fått svar från dig och Ravi. Jag har fingrat på ett "hmm...hur intresserade är ni?"-mail i över en vecka men vill inte skrämma bort folk med dryghet. Samtidigt blir ju ingenting gjort om man själv inte styr upp det. Bannemej.