Tuesday, March 1, 2011

Problemet med det mesta

Jag kan inte skriva. Inte recensioner, inte essäer, inte ens halvseriösa blogginlägg och absolut inte texter med större konstnärlig investering. Det blir inte ens en tumme. Jag brukar vanligtvis hålla ambition, vision och pretention högt i sådana här sammanhang, men nu måste jag erkänna dess smutsiga baksida. Anledningen till att det inte blir någonting är att allt plötsligt måste vara mästerverk. Visionen sparkar mig i knävecken i stället för att motivera mig. Så jag justerar ner nu. Mer sånt här:

När jag lämnade Lund för drygt sex veckor sedan var det ungefär en och en halv meter snö på balkongen. Nu är jag tillbaka och snön är borta.

3 comments:

Jacku said...

mer sånt där, pretentiösa bloggare finns det nog av redan.

Kantor Wilhelmsson said...

"allt plötsligt måste vara mästerverk"

Hmm... känner igen mig här. Vill också minnas att det var anledningen till att jag startade min skriv-vad-fan-som-helst-blogg. Och anledningen till att mitt projektdokument är en enda röra av hundra meter bajsprosa som jag inte ens vill visa för mig själv.

Johanna said...

JAG VET! I höstas kunde jag bara tänka Magnum Opus. Jag försökte fan göra mitt liv till Magnum Opus och nu är jag bara fastnad. Det är en pågående litterär kris som inbegriper alt från Jätteskrivkrampen Edvard till en extrem skepsis mot Svensk Romankonst. Ingen förstår mig. Ska vi cirkla någon gång förresten?