Saturday, April 9, 2011

Vibrant och dagens generalisering

I dag passerade jag Möllevångstorget i solskenet och blev lite sorgsen av att se alla (skenbart) sorglösa runttrettiohipsters i skinnjacka, pilotbrillor och rufsiga pagefrisyrer sitta och slå dank på marken med takeawaykaffe och dylikt. Egentligen av samma grundläggande anledning som jag blir sorgsen av exempelvis studentspex: för att jag inte kan själv. Jag avskyr att sitta på marken och jag avskyr klängiga grupper och när jag ser dem blir det så plågsamt tydligt hur svårt jag har för att inordna mig. Hur lite jag har lust med att loosa upp lite.

Till möllanhipstersens försvar kan jag dock lägga fram följande observation: Caféerna på södermalm har skenkakor i kyldisken. De kan ha stått där i veckor. Beställer man en bit paj får man ungefär onda ögat av servitrisen eftersom söderhipsterbrudar inte äter kakor (inte östermalmsstekarbrudarna heller för den delen). Möllanhipsterbrudarna kan äta en bit cheesecake eller motsvarande utan att dela den med en kompis och ändå lämna halva. Jag vet inte varför det får mig på gott humör.

3 comments:

karajna said...

det e för dom e så kontinentala

Tomas said...

Men just precis cheesecake får jag för mig är det som möjligen kan passera radarn för söderhipsterbrudar - eldprovet måste väl ändå vara en rejäl bit prinsesstårta, fixar de det på Möllan?

Johanna said...

Jag får helt enkelt undersöka saken, men jag tvivlar på att hipsterbrudarna hittar prinsesstårtekonditorierna. Dock låg det ett vägg i vägg med det etablissemang som serverade mitt eftermiddagskaffe i lördags, så så svårfunnet kan det inte vara. Men å andra sidan är det väl knappt så att jag klarar av prinsesstårtan nu för tiden, så jag kanske inte ska vara så stursk.