Thursday, January 11, 2007

Gehör

Typ: En dag på Framnäs folkhögskolas musiklinje, Klassisk inriktning. Gehörsundervisning.

Syfte: Att skaffa sig bättre gehör

Materiel: Trumpet, Penna, notblock

Hypotes: Gehörslära är svårt. Det skulle kunna gå åt helvete. Jag kommer antagligen ha prestationsångest resten av dagen.

Genomförande: Jag värmde upp. Jag gjorde läxan (plankade en låt ur huvudet. Bäbä vita lamm var det. Man behöver inte ta i så att man spricker redan från början). Jag gick till gehörsläran. Jag var galet laddad. Tydligen gick det inte att gömma sig i klassen. Klassen bestod nämligen av mig och fem andra musikstuderande. Vi gjorde ett litet träningsprov och jag kammade hem ungefär hälften så många poäng som alla de andra. Aja, man kan inte vara bäst från början tänkte jag. Sedan fick vi träna på lite hopp i A-dur och sjunga en stump. Det lät underbart..... Vi fick nya papper att öva på. Nu har jag ett till plus hundra ungefär som de andra gjorde förra terminennär jag gick högvakt sorterade noter.


Slutsats: Det var inte så svårt som jag trodde. Jag är fasansullt peppad. Johanna kommer starkt på området gehör.

I morgon: Leker jag med resten av brasset och plinkar på pianot.

No comments: