Wednesday, June 6, 2007

Nationaldagsfirande ur en students perspektiv

Bakgrund:

Sedan 2005 är nationaldagen i sverige en helgdag och blir för varje år ett större och större jippo. I samband med detta skulle min vän tomas kör (Lihkören) sjunga sånger i en park, och jag och lite andra tänkte gå och lyssna.
Vår hypotes var att vi skulle få oss lite körsång till livs.

Metod:

Vi promenderade mot den angivna parken. På plats informerade Tomas flickvän om att han sagt fe på tiden en timme så vi gick till Bosses glass och åt just glass som smälte i solen. Sedan gick vi till parken där det var tusen pensionärer och en musikkår kom stapplande genom värmen. vi gömde oss i skuggan av ett träd. Sedan talade en museiechef i hundra år om varför vi firar nationaldagen. lihkören sjöng två sånger sen var jag tvungen att gå

Resultat:

Lite rumphugget körlyssnande men det mest ickestudentikosa arrangemang jag besökt under året, med råge!

Diskussion:

Det är ju alltid intressant att göra saker man inte brukar, men det där talet var i överkant vad gäller längd och entonighet. JAg hade gärna sett mer kör och musik och mindre prisuttdelningar. Utsikterna för framtida nationaldagar är att de förmodligen kommer att explodera, jag menar redan nu satt folk och viftade med flaggor i händerna.

No comments: