Sunday, September 23, 2007

Ingemar, Mads, Alexandr et moi

Jag befarade att helgenskulle bli ensam och tråkig eftersom stora delar av mitt nya chick-posse åkte hem i helgen. Som tur var evisade både fredag och lördagkvällen att jag hade fel. Det enda som levde upp till mina negativa förväntningar var maten, som inte riktigt vill sig utan min tofu-vän och vapendragare Karin. Jag har dock haft sällskap av trevliga herrar som i viss mån kompenserat denna frånvaro.

Jag peppade upp på fredagen genom att göra något jag längtat efter, nämligen ersätta min stulna handväska. Efter fem minuter i en av arvikas två väskaffärer är jag numera ägare till en ganska stor, röd och stilren sak i skinn som luktar gott och har fack till allt. Nytt hastighetsrekord och ny väska alltså. Kvällen fortsatte med uppfinnadet av en ny sorts paj (päron och nektarinpaj) som vi lade till samlingen av en äppelpaj och en extremt stor och god chokladkaka. Denna kakorgie ackompanjerades av den klassiska Bergmankomedin "Sommarnattens leende". Om ni inte har sett den; gör det. Det var väldigt länge sedan jag såg något så bra. Och vilka oneliners sedan! ("En fjomsa förblir en fjomsa, om det så är hans majestär konungen hon fjomsar för") Jag fylldes återigen av en känsla av att vara född i fel tid. Bilarna var snyggare, damerna var galantare och herrarna var beredda att duellera. Jag dör.

Lördagen följde samma koncept fast pajen hade ersatts av tacotårta (emmas recept) och en konstig kanadensisk film. Då var den svenska kortfilmen Karatehunden till större belåtenhet.

Annars har det blivit rätt mycket övande. Först hade jag tänkt ta en spelfri dag eftersom min ambis har kännt sig lite pressad den senaste veckan eller så. men när jag vaknade i morse var jag så fruktansvärt sugen på att spela lite Arutunian, så nu har jag spenderat ett par timmar på skolan, blivit frustrerad, pausat, druckit kaffe och läst DN. Ett långt reportage om Mads Mikkelsen. Är sugen på att se den nya filmen "efter bröllopet" som han tydligen medverkar i . Jag menar dansk kostymfilm, vad kan gå fel? Lite som Jane Austen fast nordiskt, och så Mads. Jag bygger upp förväntnigarna. Och jag kommer hem nästa helg.

Smygreklam: Nästa söndag är det konsert med Lunds Stadsorkester i Lunds Stadshall kl. 1800. De spelar bland annat Sjostakovichs första symfoni och minlilleror kommer att medverka på slagverk. Blir med all sannolikhet skitbra. Om ni har tillfälle, så gå dit. Hundra spänn är en billig peng för lite allmänbildning och finkultur.

No comments: