Monday, November 26, 2007

Äta ordentligt

Jag tycker om att äta ordentligt, vem gör inte det? Periodvis gränsar detta tycke till besatthet. Stor frukost, genomtänkt, nyttig lunch och omfattande middag ska det vara. Och mellanmål. Lyckligtvis bor jag på internat och kan äta tre någorlunda vettiga mål mat om dagen utan att behöva tänka på vare sig inköp, tillagning eller disk, s å jag äter ordentligt. Under veckorna. På helgerna är det nämligen ingen som lagar mat till mig vilket resulterar i att förslappade jag får extremt svårt att styra upp mig själv. Min räddning är att jag har vänner som också är sugna på att laga mat, det är ju klart roligare om man är fler än en. Men ändå liksom. Var är min självdisciplin? Varför är jag bara sugen på rostemackor och varma koppen under helgerna? Förändras min ämnesomsättning klockan fem på fredag eftermiddag? Och vad kommer att hända när Karin flyttar efter jul?

lite insikt i problematiken. En matdagbok över de gångna helgerna:

lördag 17/11
Två rostemackor och lite yoghurt till frukost.
Åker tåg till T-hättan. Äter lite nötter och klementiner. Kaffe.
Fyrasnåret: Hartelius vill bjuda på lunch ute. Jag är sådär hungrig men gratis är gott och jag är fattig. Indisk ost med spenat blir det. Plus kaffe.
Kvällen: Div. Plockmat. och alkoholhaltiga drycker.

Utvärdering: Bra dag tack vara att Hartelius bjöd mig på lunch.

söndag 18/11
Frukost: Två glas apelsinjuice.
Tågresa. En smörgås, en mazarin tre koppar kaffe. Nötter och klementiner.
Kväll: Fyra rostemackor och varma koppen.

Utvärdering: Dålig dag.

Lördag 24/11
Frukost: Tekaka med ost, mazarin och te.
Lyssnar på två examenskonserter i rad. När de är slut är klockan kanske åtta. Karin ska på middag och kan inte laga mat med mig. Katastrof. Funderar på om det är okej att äta rostemackor och varma koppen. Hänger i köket tills Karin kommer förbi och ger mig linsröran som blv över från hennes bjudpajbak. Äter den med spagetti.

Utvärdering. Kan man skylla på sen frukost? Dålig dag...

Söndag 25/ 11
Frukost på rostemackor och yoghurt. Extremt ont i magen. Kan inte öva p.g.a detta. Saknar även hungerkänslor, har bara groteskt ont. Tillsammans med Karin god och uppstyrd middag. Tvingar i mig maten. Äter en pepcid och går och lägger mig. Käkar en värktablett. När den börjat verka känner jag äntligen att jag är lite hungrig. Ballar ur fullständigt. Äter sex rostemackor med tahini och tre koppar te. Och lite kakor.

Utvärdering: Mystiskt magont. Annars ok dag. KArins förtjänst?



Liksom vad gör man? Det måste vara så att mitt system går åt pipan om jag inte äter frukost klockan åtta....

No comments: