Friday, December 28, 2007

Spänningen är hög på Sparbanken Finn

Uppdrag: Skaffa nytt BankID

Anledning: Nån slags dator/hårddisk-krasch ur vilken Oscar förvisso ordnade en fin back-up, men på någon vänster kom inte mitt BankID med

Hypotes: Jag lär ju få stå i kö en stund

Genomförande:

Dag 1: Jag cyklar till banken innan jag ska ta bussen till Malmö tillsammans med Ellen och Lovisa. Det är stört mycket tanter och farbröder inne på Sparbanken Finns lilla kontor i Dalby Centrum. Det halas fram bankböcker och sedlar. Jag står och trampar. 11:28 ringer Ellen och säger "Bussen är här, var är du??". Nederlaget vad gäller bankärenden är ett faktum och jag rusar till busshållplatsen med nummerlappen hårt ihopknycklad i handen.

Dag 2: Pappa ska till bibblan och jag hänger på för ett nytt försök i min jakt på BankID. Denna gång är det betydligt mindre folk inne i banken. Jag tvekar ett ögonblick framför nummerlappsapparaten; kassa eller kundservice, jag väljer kassa! 10 minuter senare får jag reda på att jag borde valt kundservicen, men att det nog ska gå bra. Efter många om och men och bråk från banktantens sida med det nyutvecklade systemet; "Allt måste ju förnyas" säger hon med en suck, en hiskelig massa olika sifferkominationer och en signatur på ett papper får jag äntligen möjlighet att gå hem och betala min hyra.

Sen gick jag till systembolaget och köpte rättvisemärkt rödvin till nyårsafton!!

No comments: