Tuesday, February 5, 2008

Dambindediskussion del 2

Kvinnobinda hade kanske varit mer träffande då "dam" kan anses vara ett något förlegat, degenererat begrepp. Fordom har det stått för en kvinna i mogen ålder, vilket man ju kanske är om man menstuerar. Kvinnobinda kan jag stå ut med. Tjejbinda då? Om du frågar mig har begreppet tjej degenerarat mer än dam. Min undersökning (SAOL osv.) visar att ordet tjej är synonymt med flicka som är synonymt med en ung varelse av kvinligt kön. Dock träffas mitt arma lingvistiska sinne av giftpilar då jag för ytterligare tyngd bakom mina argument slår upp en dagstidning och läser kontaktannonserna. "Mogen tjej 55+ söker....", "Jag är en kurvig tjej 60+ som...." etcetera. Totalt motstridigt alltså. Och inte en endaste dam söker kontakt med någon. ÄR "dam" ett begrepp på väg att falla i glömska? Mitt omedelbara svar är ja, och därför bör dambinda kallas DAM-binda, om inte annat för att rädda detta stiliga ord som så bra kan definiera det kvinnliga könet på ett allmänt sätt. Kanske bör vi uppväxande kkvinor ta sllning mo den språkliga degenereringen och uppenbara ungdomskulten som verkar förekomma hos 40 och 50talisterna enom att börja kalla oss damer?

1 comment:

Gro said...

Inte för att jag inte instämmer i era resonemang, men tillåt mig kommentera: Det som är den minsta gemensama nämnaren för dambindan är inte vilka som använder den - om det är damer, kvinnor, tjejer eller personer av fysiskt kvinnligt kön men psykskt manligt. Det är väl vad den används TILL som är definierande? Således - mensbinda. Låt oss ta tillbaka det kladdigt veka ordet mens! Det är inte endast förbehållet "har du mens eller?"-kommentatörer och skolflickor som vill slippa gympan.