Wednesday, April 16, 2008

Dagens språkspaning: Donken försöker hänga med i svängarna

Gåendes till campus idag uppmärksammade jag inte bara fågelkvittor och rara vitsippor. Hamburgerkedjan Mc Donalds (som man alltså passerar och således har lite svårt att undvika att se) senaste reklamskyltar för att få oss att köpa lite glass som efterrätt till burgarna eller motsvarande fångade mitt intresse.

Reklamen skanderade nämligen "IT'S NO BIG DEAL". Jag kan enkelt förstå den lustiga kopplingen mellan ett känt hamburgermål man kan köpa hos snabbmatsrestaurangen. Samtidigt minns jag att min forna klasskamrat Nadja Dahlgren på mellanstadiet blev lite retad för att hon brukade säga "meeh big deal" sådär 90-talsironsikt som hela vår generation skulle kunna förväntas göra (när vi inte är rebelliska och drar ordvitsar).

Det där med ord och uttryck i tiden, det är inte alltid så lätt.

No comments: