Monday, October 20, 2008

Vad är nästa grej?

De senaste åren har vi sett lack komma och gå och komma tillbaka, alla metallicfärger som finns, batik, franstrams och nu senast: gothic lolitans återkomst i modemagsinen. Och så indiekidvarianterna som Sally redan har dryftat, såklart.  Vad händer härnäst? Vad blir nästa fula trend? Jag har två förslag:

  • Lajvmodet eller mer specifikt medeltidslajvfantasymodet. En naturlig följd av Gothic Lolita? Medeltidsveckan i Visby stjäl oheligt mycket pressutrymme från modeveckorna i Milano och New York. Vanligaste namnen på nyfödda barn blir något i stil med Galadriel och Frodo. Hipstersarna går i strutluva till jobbet. Modebloggarna börjar ta sina dagens outfitbilder när de sitter och lipar under en skabbig björk i Rålis. Jag kan verkligen visualisera det här scenariot. Det enda som talar emot detta är att om detta inte inträffade när Sagan om ringen-filmerna släpptes, när ska det då inträffa? Jag väntar med spänning på H&M's hosor i alla fall. Även om jag inte ens under dödshot skulle bli en del av medeltidsvågen.

  • Stekarmodets återkomst. Och då menar jag det riktiga stekarmodet med flottigt hår, fula håliga jeans, rosa tröja och näve i luften. Lågkonjunkturen för väl med sig något slags antimode som vanligt, och sedan när alla är trötta på det kommer bratmodet som någon slags retrovåg och reaktion.  JAg kan tänka mig detta som en motreaktion på att allt ska vara så makalöst medvetet hela tiden: modemedvetet, miljömedvetet, hälsomedvetet. Det kan också komma som en reaktion på den rådande normen inom skandinavisk design som gör att allt som spottas ut i shoppingkvarteren har sobra dämpade färger, rena snitt och att ord som accentfärg förekommer i modemagasinen och innebär enstaka apelsinfärgade sjalar i för övrigt svartvita outfits.  Jag är helt övertygad om att detta kommer att inträffa. Det är bara att rota fram plattången och logoväskorna. Det har ju redan börjat, jag menar UGGs är ju tydligen på väg tillbaka och det betyder att allt kan hända, kolla! 
Fler förslag? 

3 comments:

Sally said...

PÄLS som motmode! Gärna från försvarslösa små djur som kaniner och jättepandor och sånt..

Johanna said...

Ja! Typ: Lyxa till det, bär något utrotningshotat....

Johanna said...

Ja! Typ: Lyxa till det, bär något utrotningshotat....