Friday, December 26, 2008

Sally testar: Juldagsutgång

Bakgrund: I stora delar av Sverige vaknar landsortshålor och småstäder till liv på juldagskvällen då glada hemvändande ungdomar skålar och dansar med alla sina gamla vänner vilka de sällan ser under terminerna. Många talar sig varma för juldagsutång.

Syfte: Att göra en fältstudie på Mejeriet, Lund för att ta reda på om juldagsutgång är grejen

Metod: Till sällskap hade jag två systrar och den ena systerns två glada kamrater. Då valfriheten erbjöd hemgång vid valfri tid om jag var nykter (och således kunde köra bil) avstod jag alkohol under aftonens begivenheter. Jag hade på mig en chic partyoutfit inkl. örhängen från berlin och stövletter med hög klack. Med under kvällen fanns hela tiden ett påtagligt danshumör och mitt största leende.

Resultat: Det blev dans, en sjukt god alkoholfri drink och faktiskt några glada återseenden fram till ca 02:20 då jag blev trött och gick för att skrapa bilrutorna och köra hem. Mitt sällskap stannade till stängning då de kunde återfinna peppen i 4 cl tequila.

Diskussion: Om man vill ha dans är Damn! stört bra. Om man vill återbesöka nåt slags gymnasieevenemang och se samma människor som back then på dansgolvet så är juldagsutgång grejen. Personligen tycker jag det är en smula absurt, tidsmaskinskänslan gör mig vingelkantig och min tidsuppfattning blir en smula kantstött.

Förslag på framtida forskning: "Vad är det inom oss som så gärna vill efterkonstruera vi-känslor helst starkare än de som fanns där från början?" är en fråga jag funderade på när jag genom immiga rutor skymtade vägen hem till Dalby. Och varför vill jag inte vara med i de där vi-gängen?

No comments: