Tuesday, December 30, 2008

Vad är grejen med julmatspizza?

Om ett sug efter något annat än kryddpeppar och senap slår till i mellandagarna vill jag härmed utfärda en varning för den lömska julmatspizzan. Kanske låter det som en smart idé med griljerad julskinka tillsammans med basilika, ost och tomat. Men det är det inte! Kanske tror man att den där oreganon och de där oliverna och ananasen kan trolla bort känslan av rödbeta och sillsallad. Men där hugger man i sten! Pizzan kommer bara smaka ål, kål och annan kål. Gör svennig tacopaj istället, det är smarrigt och mättande!

4 comments:

Gro said...

Vad är grejen med Skåne och märkliga snabbmatsvanor? Det låter ganska hemskt med julmatspizza, faktiskt. Idag är förresten första dagen på mitt nya ickevegetariska liv, eller det skulle varit det, men första dagen blev redan igår då mina nyårsplaner plötsligt ändrades och jag hamnade på en tillställning med köttfärspaj.

Vad tror förresten Snyggast i stan blir grejen med 2009?

Sally said...

Nu tycker jag du drar hastiga paralleller, Dahlbom. Jag läste om julmatspizzan på DN Mat, vilket väl bör räknas som tämligen stockholmscentrerat, men med ambition att vara rikstäckande?

hur smakade färsen? var den som du mindes?

grejen med 2009 kommer presenteras inom kort :)

Gro said...

Aj då. Det kunde ha varit en korrekt betraktelse...

Färsen smakade som vanligt me´n med en lite otrevlig unken eftersmak, den slapp jag igår när jag gjorde veggie-tortillas. Men quorn innehåller en massa läskiga tillsatser sa någon (och det är ju tillsatsernas vara eller snarare icke vara som är matgrejen både 2008 och 2009 tror jag) så det ska man inte äta i alla fall.

Gro said...
This comment has been removed by the author.