Tuesday, February 24, 2009

Omvärldskommentar

Jag känner mig lite pressad att kommentera den här förlovningscirkusen som brutit ut. Pressad av Sally. Så här kommer min kommentar.

Skönt för Kronprinsessan. Hon såg glad ut på nyheterna och jag gillar när folk är glada. Gratulationer alltså. Men det känns lite sjukt att det faktiskt annonseras att nu har hovet och regeringen gett sitt godkännande. Förlovningen har eklaterats efter en  konselj. Det enda som gör att den här dagen känns som en dag i verkligheten i tjugoförsta århundradet är det faktum att hovet valde att annonsera det genom att ladda upp en film på hemsidan. Annars känns det lite som att se en efterlysning av en brud som lämnade festen i en jättestor pumpa i sällskap av ett gäng talande djur, att den elaka styvmodern arresterats för anstiftan till mord och att hundar med ögon stora som Runde Torn i Köpenhamn sett springa genom stan på 21-nyheterna. Det vill säga smått sagolikt.

Eller så är det bara min egen verklighetsförankring som kärvar i största allmänhet...

3 comments:

Sally said...

verkligheten lämnade jag för längesedan. höll jag på att säga. jag gillar runde torn-referensen! en gång var vi där på klassresa och jag var ungefär 9 år kanske och köpte snurriga karameller i någon intilligande snurrig karamellaffär fast man inte fick. Sådär som man inte fick på lågstadiet utan var tvungen att följa flocken av andra 9åringars inköp av kola och knäckklubbor på paraplyhandtagspinnar. Det var lite skämmigt minns jag, men karamellerna var goda.

Johanna said...

Det är alltid jobbigt att röra sig i flock. Även om karamellerna är goda. Det sorgliga är att ju äldre man blir desto mindre kompenserar karamellerna (senare alkohlen) för jobbigheten. Man kan inte palla med verkligheten varje dag. Därför ska jag nu tugga mig igenom ytterligare trettio sidor Homeriskt epos. Hoppeligen före klockan två.

Sally said...

men man kan klippa av sig halva håret och leka ziggy stardust. att spendera pengar fast man inte typ borde har en alldeles för stor charm..