Sunday, February 8, 2009

Vad är grejen med att alla är fina i balklänning?

Att gå på bal är inget jag ägnar mig åt särdeles mycket. Tvärtom kan man säga att jag ägnar mig åt det särdeles lite. Ärligt talat har jag bara bevistat en baltillställning i hela mitt liv, men det hindrar mig såklart inte från att ha åsikter i ämnet balkläder. Närmare bestämt vill jag höja släggan och slå ett slag för att slå hål på myten att bal är ekvivalent med oändlig skönhet.

En vida spridd sanning är att bal betyder att det är fullt tillåtet att frossa inte bara i flådiga smycken och långa klänningar på köpet ingår ett ohämmat intag av hårassecoarer, löjliga väskor och fula skor. Folk verkar tro att det baletiketten liksom suddar ut utspökningar mer storslaget osmakliga än Johannas mammas mögelostar och gör prinsessdrömmar från dagis verkliga.

Tyvärr.
Hellånga pastellfodral med spagettiaxelband och slits
Korsettliv med pärlproderier
Puffväskor i matchande tyg
Vita klackaskor
Håruppsättningar med pärlor, strass, murgrönestjälkar, blomtrams OCH löslockar
kommer för alltid att vara våldsamt fult. Det hjälper inte att du tror att du bär en stajlig champagnefärgad blåsa fint uppmatchad av lösnaglar med fransk manikyr. Eller att sminkösen på Make Up Store hittade den perfekt pärlemorrosa ögonskuggan för dina blåklintsblå.

Så gå inte på bal. Gå på cocktailparty istället! Hälften så stiff och dubbelt så skoj! Dessutom ingår minst dubbelt så kort klänning så du får visa både låren och skorna!!

2 comments:

Livet på den mörka sidan said...

* skrattar högt*
Så jävla roligt skrivet!

Anonymous said...

HÄLFTEN så kort.