Friday, March 6, 2009

Maraton

Merparten av samhället verkar leva under en illusion av att studier i humaniora inte innebär att man pluggar på riktigt. Nej, detta är bara något man gör "så länge". Det spelar ingen roll hur många sidor man har på litteraturlistan och hur många uppsatser man tvingas lämna in, det är liksom inte på riktigt ändå.  Det enda som är på riktigt är civilingenjör och läkare. Tydligen.

Har man inte minst ett sikte inställt på the corporate world så pluggar man inte. Då latar man sig. Tydligen.

Jag finner detta faktum groteskt provocerande.

5 comments:

Oscar said...

Jag tror någon skulle behöva hänga med mig till Lysator och lyssna på civilingenjörsstudenterna en eftermiddag. Det är kul att bli provocerad.

Johanna said...

Jag har ju då sett civilingenjörsvärlden från insidan och anser mig vara en auktoritet på området. Ägnar mig gärna åt mer provocerande insidespaning, bara jag slipper vara inskriven på en teknisk högskola igen. Orkar man verkligen lyssna en hel eftermiddag?

Anonymous said...

Civilare kan ingeting, men de är duktiga som fan på att lära sig. All den här nedrans matten, inte konstigt studenter blir alkoholister.

Den gängse uppfattningen bland mina föreläsare/lektorer/whatever är att man inte gör något på humaniora, jag har bara mina fördomar från gymnasiet som referens.

Oscar said...

Jag är tyvärr där nästan varje dag :(

Johanna said...

STAKKARZ!!!