Monday, March 2, 2009

Da Capo

Timo gör det
och Anna Ternheim
och Sahara Hotnights.

Det verkar som att vi för närvarande översköljs av en slags cover-våg. Och det är inte bara gamla godingar som Sinatra och Radiohead som omtolkas utan nyproducerat material sjungs också igen och igen. Billie the vision and the dancers gör en alldeles egen version av Emil Jensens "Allt jag gillar upphör" och finaste inspelningen av Robyns hit "With every heartbeat" var när Annika Norlin och Anna Järvinen gjorde den med munspel och dragspel.

Jag tycker om covers. Det får mig att tänka på folksånger och sagoberättande. De som är bra sjungs igen och igen och igen och får därmed evigt liv.

4 comments:

Anonymous said...

jag laddade just ned en mapp med kanske 200 olika covers. har sparat best bits! kan skicka nån dag! /carina

Gro said...

Det är naturligtvis Spotify som ligger bakom att covers just nu är hetare än hett. Aldrig har det varit så lätt att hitta multipla versioner av sina favoritlåtar som nu. Och det är underbart! Just nu lyssnar jag på soundtracket till Bob Dylan-filmen I'm not there. BARA. Just Bobban är ju extra tacksam att covra, med tanke på att han är en magisk låtskrivare men...bristfällig sångare.

Johanna said...

Mina favoritcovers är Paul Ankas rockklassiker i storbandstappning. Fina grejer!

Johanna said...
This comment has been removed by the author.