Saturday, February 28, 2009

Svenneexostism i ganska god (ugnsfast) form

Att preppa inför cocktailfest kräver sin kvinna och i när jag skulle handla lite blomjord och ett par blommor till mitt ensliga fönster (sen jag klippte ner pelargonierna för en vecka sedan är inget sig likt) passade jag på att köpa lite kyckling. De arma lårfileerna fick sedan bli något som påminner om min pappas paradfredagsmysrätt: kött med bananer. Men denna anrättning kanske snarare bör kallas kyckling med jordnötssmör och bananer.

Helt enkelt som täcker man kyckling lagd i en ugnsfast form med följande:

Tre rejäla matskedar av hemgjort jordnötssmör eller vanligt blandat med lite tahini
En hackad citrongräskvist eller kanske lite riven färsk ingefära
En klutt samabl olek
Salt och peppar
En ordentlig skvätt vispgrädde

Skjutsa in i 225 grader ett tag, tills riset är klart ungefär. Om man börjar koka riset efter man skjutsat in i ugnen.

No comments: