Tuesday, August 18, 2009

En litteraturjunkies vädjan

Jag har ett problem. Detta problem är lästorka. Detta kan verka lite märkligt med tanke på inriktningen på mina studier, jag borde ju ha massor att läsa. Nu är det inte precis kvantiteten som är problemet; jag har faktiskt massor att läsa. Problemet är snarare att jag behöver något riktigt uppslukande, något som får mig att vilja isolera mig i min egen lilla värld och stänga av telefoner och väckarklockor och datorer. Jag har inte läst något riktigt bra på hela sommaren, och nu ska jag vara ledig i två veckor. Snälla hjälp! Jag kommer att förtvina i min tristess om jag inte får lite högoktanig verklighetsflykt snart.

5 comments:

Gnål said...

Wheel of time så har du en bok om dagen :P

Tepa said...

Dålig eller bra litteratur? Jag finner mig oftast bli som mest uppslukad av den halvkassa, men jag är inte aspirerande litteraturveterska.

Sally said...

förresten så brukar ungdomslitteratur vara väldigt uppslukande också. jag skulle vilja läsa the return of hjärtans fröjd bara för att per nilsson var husgud där mellan 14-18 ungefär.

Gro said...

Jag säger ALLTID Douglas Coupland, men konstigt nog verkar folk inte uppskatta honom lika mycket som jag. Men det är perfekt för det är verklighetsflykt och något slags förklätt socialdokument på samma gång!

Annars funkar Marian Keyes som uppslukning varje gång, fast då har man ju problemet att man kanske alltid måste lägga en annan bok eller tidning över sin bok vid sängkanten, om man inte vill verka lågkulturell...

Jag har varit inte lite på tema manlighet den här sommaren, och kan rekommendera "Pittstim" (ja, med P, den finns!) och "På Y-fronten inget nytt". Jag försökte även med "Förklädd till man", om nån amerikans författarinna som levt som man typ ett år, men den var amerikanskt långdragen tyvärr.

Tepa said...

Jag ställer mig helt bakom föregående talare i dennes förslag av Douglas Coupland! Hey Nostradamus! är en fin, fin bok