Wednesday, December 16, 2009

Vad är grejen med margarin?

Hösten verkade osedvanligt lång och det dröjde ända tills för ett par veckor sedan innan jag insåg varför. Det låg ett paket margarin i kylen.

När man smälter margarin luktar det. Jag vet inte. Jolmigt. Tungt på ett dåligt sätt. Det enda jag kan tänka på är det mest traumatiserade studiebesöket jag någonsin gjort. Jag var 9 år och hela klassen tågade runt på Alba Margarinfabrik i Dalby. Luften bestod i princip av flytande margarin.

Hur kan någon enda människa som har en tia att lägga på livskvalitet välja margarin före smör?

Häromdagen stekte jag auberginskivor i smör, eftersom all olja var slut och det var så fantastiskt gott. Det såg så gott ut när smöret smälte och fräste och antog en gyllenbrun färg. Det luktade så gott ur pannan. Hösten var avklarad och nu är snön här.

No comments: