Monday, February 1, 2010

Goddag, Ers Pomerans

När allt är måndagstråkigt och man har en skrynklig pomerans i kylen kan man istället för att läsa om folks inställning till risker eller gå på seminarier som blev inställda laga vegetariska cevapcici.

Själva cevapcicin gjorde jag ungefär som typ falafel, men med paprikapulver, vitlök, spiskummin och lite koriander i smeten. Och rivet pomeransskal såklar! Sen panerade jag och stekte bollarna som jag hade rullat i smör och olivolja.

Till detta gjorde jag klyftpotatis samt rödbetsskivor gratinerade med fetaost som fick samsas i samma ugnsform. En burk ajvar gjorde sällskap, samt en slags kräm fräsch-historia med pomeransskal och dito saft, vitlök, salt och en decimeter riven gurka. Till alltihopa fick några pomeranssaftindränkta salladsblad hänga med. Och gissa vilken typ av citrus jag pressade i vattnet?

(nu kan man ju tro att den himla pomerensen är oumbärlig, det är lögn. Jag köpte den bara för att jag läst om dom på Taffel. Det går säkert lika bra med citron. Eller ugly. Eller vad man vill)

1 comment:

Gro said...

ååhhh RIKTIG mat! den senaste månaden har jag levt på mackor, nachos, ost, ägg, köttfärs, mackor, ost, ägg och ost. ynk.