Wednesday, March 10, 2010

Gubbfri månad: Fritt fall

Jag har inlett den gubbfria månaden med romanen Fritt fall, författad av Juli Zeh och är smått överväldigad, kanske för att jag tog upp den utan några som helst förväntningar. Nystat ur fysikaliska teorier spinner Zeh en diskussion om tillvarons obegriplighet och vår oförmåga att definiera densamma kring vad som först verkar vara ett kriminaldrama, men visar sig vara ett svartsjukedrama. Förvecklingarna som leder till ond bråd död har tydliga anstrykningar av grekisk tragedi. Jag har helt enkelt inga invändningar.


Juli Zeh: Fritt fall
Tantighetsfaktor: 0
Gubbighetsfaktor: 0
Pretto?: Ja.

5 comments:

Jacku said...
This comment has been removed by the author.
Jacku said...

jag har börjat med leklust (av samma författare), gillar den än så länge, handlar om en ung flicka och hur kul (eller inte)dert kan vara som ung, på det är den skriven riktigt bra, lite åt ranelidskan utan att bli så jävla pretentiös

carina said...

jag har skaffat bibliotekskort och börjar lite försiktigt med:

nanna johansson - fulheten
susanna alakoski - svinalängorna
eli levén - du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats (eller nånting sånt)

den sistnämnda råkade visst vara kille, har aldrig fattat det där med att eli skulle va ett killnamn, men den handlar om bögar och transor så ej så gubbigt...

Johanna said...

Jag följer upp starkt med två svenskor samtidigt, nämligen Monika Fagerholm och Martina Lowden. Den senare inspirerar mig väldigt mycket.

Tomas said...

Eli råkar visst vara ett av guds namn på hebreiska, så själva namnet har en oerhört gubbig koppling...Författaren låter ju dock mer lovande.