Sunday, July 25, 2010

Nu har jag tröttnat på kultursidejargongen

Det bästa med ungdomslitteratur är att dramaturgin är som gjord för sträckläsning. Det där med slukaråldern kring 12 jordsnurr ger jag inte mycket för efter att lika många snurr senare åter kasta mig in i halvpräktiga Julia Sewerins öden och äventyr i Silverdelfinen och Café Brazil. Anita Eklund Lykull staplar klyschorna på varandra, men det är nästan lika gött som halvkassa teveserier och extremt stämningsskapande lata sommarlovsdagar när man är för trött för allt mellan husmålning och slösurf.

Det enda som saknas i bokhyllan i flickrummetär sista delen i triologin; Julia mitt i världen. Nån som vill låna ut? Annars får jag påbörja omläsning av Maria Gripes Skuggböcker alternativt min Michelle Magorian-samling. Tips på annan smygromantisk men ändå trevlig litteratur, för målgruppen under 15 mottages med varm hand!

3 comments:

Johanna said...

Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl!!! Kanske inte direkt för femtonåringar men om du kan sträcka dig till under arton, så är den perfekt och dessutom himla spännande. Åhgud vad jag hade velat vara som huvudpersonen om jag hade läst den när jag var sexton. Låna den av mig! Annars någonting av Sarah Dessen, om du kan få tag på det. Vet inte i hur stor utsträckning hon finns översatt till svenska, men hon har fin fingertoppskänsla och skriver om de gamla vanliga hitta sig själv-grejerna på ett ovanligt pragmatiskt och icke-hollywoodskt sätt. Rekommenderar även den norske författaren Björn Sortland som behandlar mer problematiska grejer i en stil som närmar sig prosadikt.Kanske egentligen även den för något äldre, men sjukt värt. Finns på biblan. Puss!

Sally said...

åh tack för tipsen! när jag avslutat café brazil inatt satte jag tänderna i johanna nilssons rebell med frusna fötter. med omläsning följer ändå en fin nostalgi.

jag funderar även på om jag törs fråga om jag får låna din soffa några nätter i början av min termin, innan vi fått tillträde till lägenhet i LA, jag kan slagga på en soffa i malmö också, men det vore mysigt att hänga lite med dig!

Tove said...

Åh, ungdomsromaner! En favorit som dök upp i mitt huvud är serien om några syskon som börjar med Den långa vägen hem av Cynthia Voight.