Monday, September 27, 2010

Vad är grejen med Ulf Lundell?

Lars Winnerbäcks uppenbara idol och en konstnär med minst ett järn i varje eld. Jag har alltid uppfattat honom som gäspigt bredbent och inte alls sett det som en ursäkt att gammal rock är sådan. Då och då dyker de ändå upp. Förespråkarna. Särskilt när det gäller den där boken, Jack. Och nu undrar jag: vad är grejen? Är min skepsis obefogad? Är den där Jack nåt att läsa? Och om den är det, kan man verkligen leva på den meriten fortfarande?

2 comments:

Tomas said...

Jack var väl mest läsvärd av tre orsaker:

- Den gav en inblick i Ulf Lundells (åtminstone dåvarande) världsbild
- Den går inte att läsa utan att ens inre röst förvandlas till stockholmska, lite som att Ett Öga Rött måste läsas på Rinkeby-svenska
- Uttrycket "tjong i fittan" används för samlag.

Gro said...

Jag har nastan inte ens forsokt mig pa Jack, men om lasning av samme forfattares "Vinter i Paradiset" kan vara nagon ledning sa ar usikterna till behallning av Jack, annat an den som Tomas pavisar saklart, sma. ViP gjorde mig mest beklamd, och inte ens pa det bra sattet. Fast det var ju kul att det fanns en Gro med.