Monday, January 24, 2011

Lycka är bara en simpel känsla?

72% lycklig. Det är jag, enligt testet på svt.se som testa lycka.

Men vad innebär detta? Är jag lyckligare än genomsnittet? Tjänar jag på större lycka? Är det lättare att lyckas om man är lycklig?

I testet fick man säga hur mycket man instämde i påståenden om sitt utseende, om man kände sig lycklig, om man gillade andra människor, om man tyckte jorden var en trevlig plats, om man såg syfte med sitt liv.

Är lyckan personlig? Kan lycka någonsin bli kollektiv?

Jag är 72% lycklig.

3 comments:

Jacku said...

Hanna var iaf 46% lycklig, så rejält mkt lyckligare än henne är du iaf. Jag var 30% lycklig, ganska lagom tycker jag.

Tomas said...

Kom man inte fram till i någon studie att världens lyckligaste människor är invånarna i någon idyllisk dansk håla?

Själv är jag mest intresserad av vad dina andra 28% är - olyckliga? Och var i dig finns de lyckliga procenten i förhållande till de andra?

Gro said...

Jag skulle skriva en kommentar, men det blev så lång, så det blev en blogpost istället...

http://grodahlbom.blogspot.com/2011/02/omatbar-lycka-och-54-olycka.html