Monday, November 10, 2008

Ich bin kein berliner


De senaste åren har alltfler konversationer på resetemat handlat om Berlins hipphet och de senaste dagarna har jag ägnat åt att utröna om den påstådda hippheten levs upp till i verkligheten genom att göra ett studiebesök i Tysklands huvudstad.

Jag har bott i ett kollektiv med röda fanor på väggarna, druckit öl på ett tak i natten, gått på alla gator, ätit korv och godaste falafelen, varit på Stasimuseumsfängelse, hamnat i Kristallnattsprocession med den sorgligaste blåsmusik jag hört, dansat till minimalistisk electromusik i ett övergivet hus, varit vilse på kollektivtrafiken i östberlin och massa andra turistiga och lite halvklyschiga saker.

Bäst var Tussy Lounge som utöver 40-tals inredd mysbar med Louis Armstrong som soundtrack nattetid även var en frisörsalong dagtid!


PS.

Förresten kom det fram en tjej med kamera i högsta hugg när vi spatserade vid loppmarknaden vid Mauer Park och sa till mig ey du är snygg får jag ta en bild. Jag blev så förstummad att jag inte ens kom mig för att fråga var hon kom ifrån!

No comments: