Sunday, November 30, 2008

Linser är livet

De senaste veckornas ekonomiska armod har lockat fram linsgrytan ur sina gömslen, men något har hänt med denna vardagskamrat. Istället för att vara vanlig tråkig linsgryta har den blommat ut till något fantastiskt! Här kommer knepen:

Sallys förfestlinsgryta
Den här grytan fick stå och puttra medan jag duschade och sminkade mig inför Markus Krunegårdkonserten för ett par veckor sedan - det kan vara Markus som är hemligheten men jag tror att vinet spelar en central roll det med!

Fräs lök och vitlök och ett gäng trevliga rotsaker kanske rotselleri, palsternacka och morot. Häll i gröna linser och grönsaksbuljon, vatten och en rejäl skvätt rödvin (gärna ur flaskan som det ska förfestas ur). Krydda med allt som är gott. Låt koka medan du gör något annat. Ha pasta till!

Lisas improviserade linsgryta

Det här är egentligen ett bufférecept, men eftersom Lisa glömde vad som egentligen var i den när hon handlade och det är hennes version jag gjort så får den heta Lisas.

Fräs lök, vitlök och lite syrliga saker tex citronskal/limeskal/ingefära i mycket rapsolja. Häll i torkad koriander, salt och spiskummin. Släng i röda linser, en burk tomatkross, en skvätt vatten och buljong. Låt koka ihop tills linserna är nästan klara och håll i dig för här kommer knepet: Saffrans och tomat cremé frasihe! Blanda till sist i tomathack och en kruka färsk koriander. Man kan ha ris eller bulgur till.

2 comments:

Mattias said...

provat nu, och saffran och tomat förgyllde min afton ;)

Anonymous said...

Saffran och tomat var oväntat fantastisk!