Sunday, July 20, 2014

Sandalen

För drygt en vecka sedan befann jag mig i Los Angeles. I min packning befann sig ett par känsloladdade skodon.

Vi visste redan i november att det skulle bli en bilsemester av rang den här sommaren. Genom land och stad i USAs södra delstater. Vi visste att det skulle bli många mil körda och några mil till fots. Vi behövde ta med skodon.

För cirka tio år sedan var jag djupt involverad i TVM. Som inom all friluftsaktivitet rådde viss pryl- och märkeshets. Det var jackor av Gore Tex och regnbyxor värdiga grotturer. Det var kök och kängor och buffar och liggunderlag. Och det var sandaler. Av märket Teva. En rejäl friluftssandal av klassiskt snitt med poppiga mönster på tygremmarna som håller fast foten mot sulan.

Jag hade aldrig Teva-sandaler då, men till en sommarfjälltur för ett par år sedan hittade jag ett par på rea! Äntligen skrockade jag för mig själv! Djupt medveten om att jag för längesedan lämnat sammanhangen där denna sandal räknades som ett rimligt, till och med upphöjt, plagg.

Därför var det inte utan överraskning, men med en hel del illmarighet som jag kungjorde att dessa sandaler skulle vara en del av min semesteroutfit på vår fräcka semester. Jag hade inget val: jag känner till sandalens praktiska egenskaper såväl som estetiska och jag hade ingen lust att investera i några andra sandaler innan avfärd.

De kom till användning när vi paddlade kajak och promenerade i grottor. De klädde mina fötter under aktiviteter som mitt friluftsfrämjarjag hade varit stolt över.

Vi skämtade om dem - om deras brist på snygghet. Pappasandalen. Fulsandalen. Men praktisk!! Faktiskt praktisk och bekväm!

Döm om min förvåning. DÖM OM MIN FÖRVÅNING:

Vi traskar (iklädda sneakers obsobs) på hipsterhippa butikskedjan Urban Outfitters i stadsdelen West Hollywood i Los Angeles. Vi lunkar runt i maklig takt i jakt på fynd. T-shirts med fina tryck. ROliga strumpor. En väst en fransar kanske.

Jag befinner mig vid skoväggen.
På skoväggen finns skor och sandaler av olika modell och snitt. Glittriga ballerinaskor. Converse i alla färger.
Tevasandaler.
Tevasandaler!

I Stockholm bär visserligen en ansenlig del av befolkningen birkenstocks till sina fluffa sommarkläder - så vi hade väl alla anat att ett bekvämt skomode var på ingång. Men detta!?

Självklart är jag inte alls först på denna trendboll. Sandalen är nedan föremål för både modeanalys och trendspaning inför legendariska Coachella
how tevas became the most unlikely it shoe of the fashion set
teva sport sandals are back

Men vad är effekten av detta? Kan jag börja bära sportsandal på jobbet? Kommer de fungera som partysko? Är mina reafyndade klackar i skinn från Acne en helt bortkastade investering??



No comments: