Tuesday, July 29, 2014

Spara ut

Sedan en tid tillbaka sparar jag ut håret för att det ska bli långt. Det är mycket jobbigt.. Framför allt tar det en evinnerlig tid och under tiden kan man inte göra någonting med det. För det mesta är det bara brunt och platt och tråkigt, och ganska ofta smyger sig en misstanke om att det kommer att fortsätta att vara brunt och platt och tråkigt även när man blir klar med utsparandet. Om man nu blir det någon gång.

En dag, när den här känslan blev allt för påträngande smsade jag Sally för att få stöd. Jag får panik skrev jag. Mitt hår är så mesigt. Det tar för lång tid. Jag förväntade mig en entusiastik uppmaning att klippa en fräck frisyr, men Sally som också sparar ut lyckades snabbt lugna ner mig. Gör en fin frisyr. Tänk på en målbild skrev hon (det är viktigt att ha mål!). Själv anförde hon "hippie" som ett rimligt ledord. Jag bildgooglade en stund. Hippe verkade mycket rimligt. Och "hippie" verkar ju ganska kompatibelt med ett eventuellt scenario där mitt hår inte får magiska beachwaves så fort det nått en viss längd utan fortsätter att vara brunt och platt. Jag slutade fundera på fina korta frisyrer och gick loss med saltvattensprayen en stund.

Man kan ta till många knep för att inte bli uttråkad när man sparar ut.Sally ser till att hålla det tillräckligt blont för att det ska vara enkelt att slänga i en fräck färg eller två. Själv har jag börjat experimentera med olika spektakulära hårtvättningsmetoder. För tillfället går metoden jag använder ut på att man tvättar med en lösning av bakpulver och vatten och använder en lösning på äppelcidervinäger och vatten i stället för balsam. (Jag klipper också sedan en tid tillbaka mitt eget hår.)Det är lite som en religiös upplevelse. Min guru på området har blivit alternativfrisören How-to Hair Girl. Förutom fullständig instruktioner för bakpulvertvätt instruerar hon i hur man lagar till andra typer av hårprodukter i köket, hur man klipper sitt eget eller någon annans hår hemma, samt hur man gör olika fina och ovanliga håruppsättningar. Det bästa är inte att håret blir oerhört rent och blankt, även om man nu skulle kunna tro det, utan att jag efter varje hårtvätt har en känsla (möjligen falsk men ändå) av att jag har lurat systemet på ett litet litet hörn. Det är fint. Och gör, i kombination med frikostiga mängder saltvattenspray, att väntan på hippiesvallet blir lite mer uthärdlig.    

No comments: